صفحه نخست مقالات کالیبراسیون-نمایشگر-وزن-پارسمگا
کالیبراسیون نمایشگر وزن پارس‌مگا

کالیبراسیون نمایشگر وزن پارس‌مگا

کالیبراسیون به مجموعه فرآیندهایی اطلاق می‌شود که با استفاده از آنها دستگاه اندازه‌گیری به صورت دقیق و با پایداری بالا، نتایج صحیح را ارائه می‌دهد. در کالیبراسیون، دستگاه اندازه‌گیری با استفاده از یک استاندارد معتبر و قابل اعتماد، بازبینی و تنظیم مجدد می‌شود. این کار به منظور اطمینان از دقت و صحت نتایج اندازه‌گیری و همچنین بهبود عملکرد دستگاه انجام می‌شود.
گروه مهندسی پارس مگا در این مقاله و ویدئویی که ارائه داده به روش تنظیم و کالیبراسیون نمایشگر وزن پارس مگا به طور کامل پرداخت است.

کالیبره نمایشگر لودسل پارس مگا به دو روش قابل انجام است :

1 روش کالیبره اتوماتیک

2 روش کالیبره وزنی

ابتدا روش کالیبراسیون خود را با استفاده از منو cal md مشخص کنید.

برای کالیبره اتوماتیک cal md = 0 و برای کالیبره وزنی cal md = 1

1.1   روش کالیبره اتوماتیک

قبل از انجام این کالیبره نیاز است به برگه کالیبره لودسل که توسط کارخانه سازنده، همراه با لودسل ارائه می‌شود دسترسی داشته باشید. این برگه برای هر لودسل منحصر بفرد و معمولا دارای شماره سریال مطابق با سریال لودسل می‌باشد.

این روش کالیبره با استفاده از پارامتر های lc sen و lc cap قابل انجام است. این مقادیر را باید با توجه به مقادیر درج شده در برگه کالیبراسیون تنظیم کرد.

lc sen با نام‌های دیگری چون full scale output یا r.o نیز ذکر می‌شود و واحد آن mv/v می‌باشد. عدد ذکر شده در برگه را باید دقیقا در این پارامتر وارد کرد.

lc cap هم مقدار ظرفیت لودسل می‌باشد. که معمولا با عنوان capacity در برگه کالیبره ذکر می‌شود.

نکته: اگر تعداد لودسل‌های متصل شده به لودسل یک عدد باشد مراحل کالیبره اتوماتیک به‌صورتی که ذکر شد انجام می‌شود ولی اگر تعداد لودسل‌ها بیشتر باشد باید پارامتر  lc sen را برابر با میانگین لودسل‌های متصل شده و lc cap را برابر با مجموع ظرفیت لودسل ها قرار دهید. این نمایشگر ظرفیت موازی کردن 6 لودسل را دارا است.

مثال: ما دو عدد لودسل 50 کیلو گرمی داریم که آنها را از طریق جانکشن باکس یا بصورت مستقیم با هم شبکه کرده‌ایم، عدد  full scale output مندرج در برگه کالیبراسیون آنها 2.02 mv/v و 2.01 mv/v است.

حال:

و

پس:

lc sen = 2.015

lc cap=100

با قرار دادن موارد بالا کالیبره انجام خواهد شد.

2.1 روش کالیبره وزنی

قبل از انجام این روش کالیبره نیاز است تا یک وزنه با وزن مشخص و بیشتر از 25% ظرفیت لودسل (یا بیشترین وزن مورد اندازه گیری) در اختیار داشته باشید.

یعنی اگر لودسل شما 100 کیلوگرمی است، باید وزنه ای با وزن بیشتر از 25 کیلوگرم داشته باشید که وزن دقیق آن را می‌دانید.

در مثال زیر می‌خواهیم یک لودسل 100 کیلویی را با وزنه 25 کیلو گرمی کالیبره کنیم.

مراحل کالیبره:

1 – ابتدا بدون اینکه وزنه ای روی لودسل باشد، نمایشگر را zero کنید. برای این کار در منوی کالیبراسیون پارامتر zero را در حالت ویرایش قرار داده (عدد ردیف دوم چشمک‌زن باشد)، و دکمه enter را 3 ثانیه نگه دارید تا عبارت save sucses ظاهر شود.

2 – وزنه را روی صفحه توزین قرار دهید، وارد منو کالیبراسیون شده و پارامتر cal wt را برابر با مقدار 25 . 000 قرار می‌دهیم و دکمه enter را به مدت 3 ثانیه نگه می‌داریم تا تغییرات ذخیره شود.

پس از ذخیره کالیبراسیون انجام شده است.

ضمن قدردانی از حسن انتخاب شما، باعث افتخار است تا با ارائه نظرات، انتقادات و پیشنهادات سازنده خود، ما را در راستای دستیابی به هدف اصلی‌مان که جلب رضایت شما کاربران عزیز است یاری نمایید.