صفحه نخست مقالات روش-های-تست-لودسل
روش های تست لودسل

روش های تست لودسل

در بسیاری از موارد اتفاق افتاده است که شما در هنگام راه‌اندازی و یا بعد از راه‌اندازی لودسل با این مورد مواجه شده‌اید که به نظر می‌رسد لودسل رفتار مورد انتظار شمارا ندارد و یا هیچ پاسخی به تغییرات نیرو نشان نمی­دهد.

سؤالی که برای یک مهندس پیش خواهد آمد این است که چطور باید از سلامت لودسل مورداستفاده اطمینان حاصل کنم؟

شرکت پارس مگا با توجه به دانش و تجربه‌ای که در این زمینه به دست آورده است چند راه حل ساده را برای عیب‌یابی لودسل پیشنهاد می‌دهد و در انتها یک پیشنهاد ساده و بسیار دقیق را به شما عرضه می‌دارد.

1-بررسی وضعیت ظاهری لودسل

اولین قدمی که در تست لودسل مطرح می‌شود بررسی ظاهری لودسل است به‌عبارت‌دیگر لودسل نباید دچار خمیدگی و یا تغییر شکل ظاهری شده باشد. توجه کنید که اساس کار لودسل بر مبنای همین خمش است ولی لودسل در حالت عادی و بدون اینکه نیروی بر روی آن باشد باید حالت عادی خود را داشته باشد و نکته دیگر اینکه حتی در زمان زیر بار بودن هم باید نیرو در جهتی وارد شود که کارخانه سازنده لودسل به آن اشاره‌کرده است.

2-تست ظاهری کابل
در بسیاری از موارد دیده‌ می­شود که کابل لودسل دچار قطعی و یا لهیدگی شده و یا توسط جانوران موذی جویده شده است که با بررسی ظاهری امکان پیدا کردن این مشکل وجود دارد توصیه متخصصین شرکت پارس مگا استفاده از لوله‌های محکم و مقاوم برای ایمن نگه‌داشتن کابل است.

3-تست اهمی لودسل

در زمان خرید لودسل یک برگه مشخصات لودسل به شما داده می‌شود که این برگه در زمان عیب‌یابی لودسل به شما کمک خواهد کرد، یکی از مواردی که در این برگه آمده است پارامتری است به نام terminal resistance, input و terminal resistance, output که به ترتیب مقاومت لودسل در قسمت تحریک (excitation) و قسمت خروجی است.

در جدول زیر یک نمونه از این برگه آمده است:

تصور کنید می‌خواهیم همین لودسل را ازنظر اهمی تست کنیم ابتدا سیم‌های لودسل را از ترانسمیتر لودسل جدا می‌کنیم پراپ اهم‌متر را به سیم‌های excitation وصل می‌کنیم باید مقدار اهمی که قرائت می‌کنیم با مقدار درج‌شده در برگه برابر باشد یعنی 409 اهم باشد و همین کار را باسیم‌های خروجی یا سیگنال انجام می‌دهیم باید 350 اهم باشد.

4-تست رطوبت زدگی

در شرایطی که لودسل در محیطی نگه‌داری می‌شود که رطوبت بالایی دارد امکان رطوبت زدگی وجود دارد برای اینکه از این حالت مطمئن شوید نیاز به یک اهم‌متر باقابلیت اندازه‌گیری اهم تا رنج 2000 مگا اهم دارید.

برای انجام این تست ابتدا سیم‌های لودسل را از ترانسمیتر یا نمایشگر جداسازید و آن‌ها را به همدیگر بتابانید (وصل کنید) یکسر اهم‌متر را به سیم‌های لودسل و سر دیگر اهم متر را به بدنه لودسل اتصال بدهید توجه کنید که نباید بدن شما به سر اهم‌متر متصل باشد. درصورتی‌که اهم‌متر مقداری کمتر از 2000 مگا اهم را نمایش داد رطوبت به لودسل و یا کابل شما نفوذ کرده است.

5-اندازه‌گیری ولتاژ خروجی لودسل

به‌منظور عیب‌یابی لودسل این را یک‌راه بسیار مطمئن و دقیق است.

در ترانسمیترهای ساخت شرکت پارس مگا یک پارامتر وجود دارد که در دفترچه راهنما به نام ولتاژ ورودی ذکرشده است واحد آن میلی ولت است.

در اینجا لازم است توضیح مختصری در رابطه با این ولتاژ داده شود در برگه اطلاعات لودسل پارامتری وجود دارد به نام output sensitivity که واحد آن mv/v است.

در زیر یک نمونه آورده شده است:

این پارامتر نشان‌دهنده این است که لودسل در حالتی که ماکزیمم بار بر روی آن قرارگرفته است به ازای هر ولت که در قسمت تحریک (excitation) به آن داده می‌شود چه مقدار ولتاژ در خروجی قرار می‌دهد.

برای مثال لودسلی که در بالا برگه اطلاعات آن قرار دارد در حالتی که تمام بار بر روی آن قرار دارد به ازای هر ولت در excitation مقدار mv/v2 در خروجی ظاهر می‌شود با این فرض که ولتاژ تحریک 5 ولت است این لودسل در حالتی که تمام بار بر روی آن قرارگرفته است مقدار 10 میلی ولت را در خروجی قرار می‌دهد.

بدین ترتیب شما با یک جدول تناسب ساده می‌توانید به دست آورید که به ازای هر کیلوگرم بار چه ولتاژی باید در خروجی باشد.

توجه کنید که این پارامتر در برنامه ای که شرکت پارس مگا در اختیار کاربران محترم قرار می‌دهد نمایش داده می‌شود.

به مهندسین محترم توصیه می‌شود که این پارامتر را در برنامه hmi دستگاه خود قرار دهند تا با استفاده از این پارامتر عیب‌یابی درزمانی که دستگاه در فواصل دور راه‌اندازی شده است سریع‌تر انجام شود.

در صورت نیاز به هرگونه مشورت و یا اطلاعات بیشتر حتماً با شرکت پارس مگا تماس بگیرید.

ضمن قدردانی از حسن انتخاب شما، باعث افتخار است تا با ارائه نظرات، انتقادات و پیشنهادات سازنده خود، ما را در راستای دستیابی به هدف اصلی‌مان که جلب رضایت شما کاربران عزیز است یاری نمایید.